2010. június 14., hétfő

Úszik vagy elmerül?

Nagy kérdés ez, főleg egy kisgyereknek. Mert ugye, ami nehéz, az elmerül, ami könnyű az úszik. Gondolja a gyerek - az enyém mindenképp így gondolta eddig -, de mi felnőttek pontosan tudjuk, hogy ez úgy van, ami fa vagy műanyag az úszik, a többi elmerül - egy egyszerű, kevéssé tudományos magyarázat szerint. Hát, jelentem, ez sem így van. Vagyis ezt sikerült megcáfolnunk, amikor tegnap nagy lendülettel, bedobtunk egy műanyag békát a vízbe, hogy úszik, de az elmerült. Meglepetésemben megismételtem a "kísérletet", de újra elmerült. Most itt állok értetlenül a dolog előtt, de nem erről akartam írni.

Végre itt a jó idő, és felállítottunk egy kis medencét a teraszon a család 100 centi alatti tagjának. Ez olyan jól sikerült, hogy egész nap ki sem akart jönni belőle. Ha pedig már ő benne volt, nekem pedig úgyis kint kellett lenni vele, gondoltam játszunk egy kicsit. Beszaladtam és összeszedtem néhány tárgyat a lakásban:
  • kanál: fa, fém és műanyag
  • ecset fa nyéllel
  • sodrófa
  • csavar és anya
  • madártoll
  • mágnes
  • parafa dugó
  • mázas agyag csésze
  • dobókocka
  • a már említett műanyag ugró béka játék egy darabja
Ezekkel a kincsekkel tértem vissza. A feladat az volt, hogy kitalálja úszik-e vagy elmerül a vízben az a tárgy, amit a kezébe adok.

Első körben a nehezekre azt mondta, hogy elmerülnek, a könnyűkre azt, hogy úsznak. Milyen jókat nevettünk együtt, amikor nem találta el. Aztán kiszedte őket, és újra (és újra, és újra, és újra, és...) meg kellett ismételni a játékot. Végül csoportosítottuk a tárgyakat úszó és merülő tárgyakra, majd megnéztük, melyik csoport milyen anyagú tárgyakat tartalmaz. (Sajnos a merülő béka esetében nem tudtam elfogadható válasszal szolgálni, annak még utána kell járnom a "férjlexikon"-ban.)

Három tárgy aratott igazán nagy sikert. A mázas csésze, ami üresen úszott, de ha víz volt benne, akkor egyre jobban merült le, végül a medence alján kötött ki, a másik a nehéz sodrófa volt, a harmadik a madártoll volt.

Az apának tartott élménybeszámoló felét egy tudományos műsorral! Ami egy egérhangú négyéves szájából felettébb szórakoztató volt! :)


Jó szórakozást kívánok!
Gabriella

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése